Skleroterapi

Skleroterapi, varis tedavisinde kullanılan bir tedavi yöntemidir. Varisler, cerrahi veya cerrahi dışı yöntemlerle tedavi edilir. Ameliyatsız varis tedavisi yöntemleri arasında skleroterapi sıklıkla kullanılır. Varisler, toplardamarla ilgili bir hastalıktır ve nedenine, bulundukları bölgeye göre farklı yöntemler kullanılarak tedavi edilebilir. Hastanın durumuna uygun olan tedavi yöntemi seçilir ve uygulanır. Skleroterapinin de kendi içerisinde sıvı, köpük ve mikro-skleroterapi olmak üzere üç ayrı türü vardır.

Variste Skleroterapi, kılcal damarlar ve ince damarlar üzerinde etkili olan bir varis tedavi yöntemidir. Varisli damara enjekte edilen skleroterapi ile varisler tedavi edilir ve ortadan kalkar. Skleroterapi ile varisli damara bir iğne yardımıyla girilerek, damarın kapatılması sağlanır. Hızlı ve kolay bir işlem olduğu için çoğu hasta ve doktor tarafından skleroterapi yöntemi tercih edilir. Hastanın bu yöntem sonrasın iyileşme süreci de uzun sürmez.

Skleroterapi Yöntemleri

Skleroterapi yöntemleri, üç şekilde karşımıza çıkar. Sıvı skleroterapi, köpük skleroterapi, mikro-skleroterapi olarak ayrılır. Hastada görülen varis tipine, damarın yapısına bağlı olarak hangi yöntemin kullanılacağı belirlenir.

Sıvı Skleroterapi

Sıvı skleroterapi en çok kullanılan yöntemdir. İlacın uygulanacak bölgeye enjekte edilmesini içerir. İnce iğneler kullanılan sıvı skleroterapide ağrı hissedilmez. Hassas kişiler için lokal anestezi kullanılabilir.

Köpük Skleroterapi

Köpük skleroterapi daha az ilaç kullanarak daha geniş alanlara ulaşılabildiği için sıklıkla tercih edilen bir varis tedavisi yöntemidir. İlaç hava ile karıştırılarak köpük kıvamı bir madde oluşturulur. Daha yoğun bir kıvamla skleroterapi işlemi daha iyi gerçekleştirilebilir. Diğer yönteme oranla daha az ilaç ile daha çok işlem yapılır.

Mikro-Skleroterapi

Mikro-skleroterapi yöntemiyle çok küçük ve ince iğneler kullanılır. Hastanın hissettiği rahatsızlık çok çok aza iner ve çok küçük kılcal damarlara bile ulaşma imkanı doğar. Çok ince iğneler olduğu için özel gözlükler ve büyüteçler kullanılır. Çok düşük yoğunlukta ilaç enjekte edilir. İlacın sıvı veya köpük şeklinde olması fark etmez.

skleroterapi-nedir

skleroterapi-nasil-bir-islemdir

Skleroterapi İşlemi

Skleroterapi işlemi hazırlık, uygulama ve sonrasındaki bakım süreci olacak şekilde ilerler. Detaylı bir muayene yapıldıktan sonra ilaçlar hazırlanır ve uygulama aşamasına geçilir. Skleroterapi işlemi hastaya bağlı olarak birkaç seans sürebilir. Hasta o gün içerisinde günlük yaşamını engelleyecek herhangi bir sorun yaşamaz. Doktorun tavsiyelerine uyulduğu zaman kısa süre içerisinde iyileşme geçrekleşir.

İşlem Öncesi Hazırlık: Skleroterapi işlemi öncesi hazırlık aşamasında ayrıntılı bir muayene gerçekleştirilir. Varislerin yapısı, hangi damarda olduğu değerlendirilir. Uygulama için hangi yöntemin kullanılacağı belirlenir ve malzemeler hazırlanır. Renkli doppler ultrasonografi yöntemi kullanılarak varis kaynağı tespit edilebilir.

İşlemin Yapılması: Hastada var olan varisli damarlara bir iğne yardımıyla giriş yapılır. Bu damar içerisine özel bir ilaç enjekte edilir. Bu ilaç sıvı olarak veya köpük şeklinde uygulanır. Böylelikle damarlar ortadan kaldırılır ve varisli damarlar zamanla yok olur. Varisli damarın vücuttaki görevini, çevredeki diğer damarlar üstlenir. Hastanın durumuna bağlı olarak birden fazla seans gerekebilir.

İşlem Sonrası Bakım: Skleroterapi işlemi sonrasında hastanın bacağı özel bir bandaj ile sarılır. Varis çorabı denilen kompresyon çorap da giyilebilir. Doktorun önerilerine uyarak, günlük olarak yürüyüşler yapabilirsiniz. Soğuk uygulaması yapılabilir, sıcaktan kaçınılmalıdır.

Skleroterapi İle Tedavi Edilebilen Durumlar

Skleroterapi, genellikle küçük çaplı varislerin tedavisinde kullanılan bir yöntemdir. Bununla birlikte, skleroterapi ile tedavi edilebilen diğer durumlar; örümcek ağı damarları, hemoroidler, lenfanjiyoma olarak sıralandırılabilir. Skleroterapi, uygun şekilde yapıldığında güvenli ve etkili bir tedavi yöntemidir. Hastalığın durumuna bağlı olarak başarılı bir sonuç alınabilir.

Varisler

Skleroterapi ile varis tedavisi sıklıkla uygulanır. Özellikle orta büyüklükte ve küçük varisler kolayca tedavi edilir. Varis tedavisini hızlı ve kolay şekilde tamamlayan skleroterapi yöntemi hastanın günlük aktivitelerine kolayca dönmesine yardımcı olur. Daha ileri evrelerdeki varisler için yeterli bir tedavi yöntemi olmayabilir. Bunun için doktorun muayenesi önem taşır. Skleroterapi hastalarda morluk, renk değişimi gibi yan etkiler yaratabilir ama kısa süreli ve geçicidir.

Örümcek Ağı Damarları

Örümcek ağı damarları, ciltte kırmızı veya mavimsi renklerde, küçük örümcek ağı şeklinde görülen ince damarlardır. Skleroterapi ile bu örümcek ağı damarları tedavi edilebilir. Skleroterapi işlemi ağrısızdır ve tedavi süresi çok kısadır. Örümcek ağı damar görünümünü azaltmak için kullanılan bir yöntemdir. Tekrarlama ihtimali bulunur ama çok etkili bir yöntemdir.

Hemoroidler

Hemoroidler, damarların şişmesi ve iltihaplanması nedeniyle oluşan bir hastalıktır. Skleroterapi, bu şişlik ve iltihaplanmayı tedavi etmek için uygulanabilir. Hemoroid dokusuna enjekte edilen skleroterapi, dokunun ortadan kalkmasını amaçlar. Bir-iki hafta içerisinde bu doku kaybolur. Hastanın günlük yaşamına kısa sürede dönmesini sağlayan skleroterapi yöntemi hemoroid tedavisinde tercih edilir.

Lenfanjiyoma

Lenfanjiyoma, lenf damarlarının büyümesidir. Skleroterapi ile bu etkilenen damarların tedavisi sağlanabilir. Büyüyen kitle içerisinde enjekte edilen ilaçlar ile kitle küçülebilir ya da ortadan kalkabilir. Lenfanjiyomanın skleroterapi ile tedavisinde, cerrahi yöntemler kadar başarılı olunur.

Skleroterapinin Avantajları

Skleroterapinin avantajları arasında hızlı ve kolay bir yöntem olması ve hastanın işlem sonrasında bir zorluk yaşamaması yer alıyor. Kısa bir sürede tamamlanan skleroterapi, aynı gün içerisinde hastanın günlük hayatına dönebilmesine olanak sağlıyor. Hasta ağrı hissetmiyor ve hızlı bir şekilde iyileşme gösterebiliyor.

skleroterapi-kimler-icin-uygun-degildir

skleroterapi-yan-etkileri-var-midir

Skleroterapinin Dezavantajları ve Yan Etkileri

Skleroterapinin yan etkileri ve dezavantajları arasında en çok görülen durum morluklardır. Skleroterapi işleminin sonrasında morluklar görülür ancak bir hafta içerisinde geçebilir. İşlemin yapıldığı bölgede pigmentasyon değişikliği görülebilir. Skleroterapi, daha büyük varislerde etkili olamıyor. Skleroterapi sonrası o bölgede kızarıklık, kaşıntı, renk değişikliği görülebilir.

Skleroterapi Kimlere Uygulanmaz?

Skleroterapi, kolay bir uygulama olarak görülse de bazı kişiler için riskler taşıyabilir. Hamile kadınlar ve bebekleri için uygun olmayan bir tedavidir. Aynı zamanda şeker ve böbrek hastalarına da uygulanması riskli olabilir. Kan sulandırıcı kullanan kişilere, damar tıkanıklığı sorunu olanlara ve damar yapısı sağlıksız olan kişilere de uygulanması zorlu olabilir.

Skleroterapi İşlemi Sonrası Ne Beklenir?

Skleroterapi işlemi sonrası enjeksiyon yapılan bölgede ağrı, şişlik, morarma görülebilir. Bu belirtiler birkaç gün içerisinde tamamen geçer. Hasta işlem sonrası günlük aktivitelerine devam edebilir. Dikkat edilmesi gereken noktalar bulunur. Bacakları yukarıya kaldırarak dinlenme, varis çorabı giyme gibi birkaç gün ağır işlerde bulunmamak gerekir. Bu şekilde doktorunuzun da gözetimi altında kısa sürede iyileşme görülür.

Skleroterapi İşlemi Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler

Skleroterapi işlemi sonrasında damarlarda hassasiyet yaşanacağı için işlemin yapıldığı bölgeye herhangi bir baskı uygulamamaya dikkat edilmesi gerekir. Herhangi bir darbe almamak ve bolca su tüketmek iyileşme sürecine katkıda bulunur. Mutlaka varis çorabı yani kompresyon çorap kullanılmalıdır. Doktorun önerilerine uymak daha hızlı ve sorunsuz bir iyileşme süreci sağlar.

Skleroterapi nedir?

Skleroterapi varisleri kurutarak yok etme yöntemidir. Kullanılan ilaç varisli damarın içini kimyasal açıdan etkiler ve damarı kapatır.

Skleroterapi kesin çözüm mü?

Skleroterapi en yaygın kullanılan varis tedavi yöntemlerinden biridir ve etkili bir yöntemdir.

Skleroterapi kimler yapabilir?

Varisler için uygulanan skleroterapi işlemi için kalp ve damar cerrahisi alanında uzman bir hekim tarafından yapılmalıdır.

Skleroterapi kaç seans yapılır?

Skleroterapinin kaç seansta tamamlanacağı konusu varislerin miktarına ve durumuna bağlı olarak değişkenlik gösterir.

Skleroterapi sağlıklı mı?

Skleroterapi yöntemi güvenilirliği kanıtlanmış, sağlıklı ve etkili bir yöntemdir.

Bunlar da İlginizi Çekebilir

Köpük Tedavisi

Köpük tedavisi, varis tedavisinde kullanılan minimal invaziv bir tedavi yöntemi olara…

ameliyatsiz-varis-girisimleri